mandag 17. juni 2013

Sjarmerende rot?

Ja, jeg er da generelt ikke så veldig glad i rot i heimen, og blir ofte fryktelig rastløs hvis ting ikke er på stell. Men regelen er at ryddingen ikke skal gå på bekostning av barna og kvalitetstiden! Så da lærer man seg å prioritere, og så lærer man seg hurtigmetoder som gjør det rent, og pent, og velduftende i en fei...  Duftkuler i støvsugeren, mopping og roteskap!

Men en merkelig egenskap som kom med barn nr. to, er dette med å skille mellom irriterende og sjarmerende rot!
Irriterende rot er smuler i sofaen, oppvask på benken, skittne bleier på gulvet, sure håndklær i alle kroker, sand i gangen, skittne bad, og hauger av klesvask alle andre steder enn i skittentøyskurven. 

Sjarmerende rot, er rot som vitner om noe fint! 
Leker som flyter på barnerommet, malesaker over hele stuegulvet, eller en sokk i lekekassen!? 
Sistnevnte vitner om at "Lille engelen" var flink å rydde opp i stuen før hun skulle legge seg :) 

... Eller svette sokker på gulvet i gangen, fordi det er "DEEEEILIG å gå uten sokka"!
Sure, sorte sokker i en del størrelser større derimot!!! Ikke like sjarmerende!

Leker på badegulvet som vitner om en fin morgenstund! I dette tilfellet skulle "Lille Engelen" spille litt for "lillebror", som var litt utolmodig når mor skulle sminke seg :) 

Fine spøkelseteppe midt på stuebordet, fordi det må "itte pusen lalle på"!
Eller bunker med tegninger i skohyllen, fordi "Det e mi hylle det der"!

Fargestifter i fruktskålen eller telysholdere stablet oppå hverandre til et "HØYT tårn"


:) 

Har du sjarmerende rot? 

2 kommentarer:

  1. Hei på deg :)
    Enig med du om at det er virkelig forskjell på rot :) ikke særlig begeistret over rot jeg heller..... Men det er veldig deilig nå som de er blitt litt større og jeg har beordret stuen som bortimot lekefritt :)
    Ha en herlig helg :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner så godt hva du sier og jeg har sjarmerende rot, åtteogtredve filmcover stillet opp på rekke og rad på gulvet for eksempel - det er sjarmerende rot for meg<3
    Jeg har tidvis usjarmerende rot også men det er en annen sak - blir forresten veldig rastløs av det jeg også;)

    Håper du har hatt ei fin helg så langt,
    klem:)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en hilsen! Takk for besøk :)